lördag 12 maj 2012

Nr: 542

Öppet brev till Game of Thrones manusförfattare: När ni nu har gått bananas på explicit sex var och varannat minut så skulle jag väldigt gärna vilja, någon enda gång ibland, se ömsesidigt sex, dvs sex som inte innehåller 1) horor, 2) våld eller 3) incest. It boggles the mind, I know, men jag har hört att det förekommer. Get on that.

Jag blir helt ärligt matt och jävligt ledsen av att ständigt se hur kvinnor reduceras till saker, som kan köpas eller säljas och som aldrig har någon egen talan. Och så svär man sig fri med det gamla vanliga att "Vi skildrar en sexistisk tid, det innebär inte att serien i sig är sexistisk yadiyadi". Jo, det är precis vad det innebär, det innebär att man säger det och sen viftar med det som en fribiljett med vilken man kan visa hur mycket tuttar och våldssex och lesbiska têt-à-têter som helst eftersom det "bara skildrar en sexistisk och våldsam tid hörrni alla femenister så bli inte upprörda nu guud ni sabbar ju allt har ni ingen humor". Att det enda bögparet visas ytterst modest, det är lite kyssar och tafs men det är allt, säger väl ganska mycket. Det tilltalar ju inte den stora målgruppen aka unga heterosexuella män, såklart. Och ja det finns flera kvinnor med makt och agens, det gör det och jag älskar Danaerys givetvis men det räcker fan inte. Jag pallar inte mera. Jag känner mig tillintetgjord.

Igår läste jag ett debattinlägg i SvD tror jag det var, skrivet av två förläggare, som handlade om om obalansen i barnböcker vad gäller huvudpersonernas kön. I bilderböcker riktade till mindre barn är det en övervägande del av böckerna som har en pojke i huvudrollen, detta eftersom flickor antas kunna läsa och engagera sig i flickor OCH pojkar, eftersom pojkar är allmänmänskliga, medan flickors erfarenheter givetvis bara berör andra flickor och inte är något som rimligtvis skulle kunna intressera pojkar. (Tilläggas ska att detta ändras sen när det kommer till ungdomsböckerna, där det är övervägande böcker med flickor i huvudrollen som ges ut, eftersom många pojkar slutar att läsa och därmed inte är intressanta för förlagen. Något att också uppröras över, på andra sätt. Jag vet.) Och så, dum som jag är, läste jag kommentarerna. Jag behöver väl inte säga så mycket, kontentan var att feminister är dumma i huvudet och pinsamma och "Betalar mina skattepengar det här?" och "Herregud nu skämmer Sverige ut sig och barn svälter i Sudan" och där någonstans gav jag upp, skakade händerna uppgivet i luften och sa till Musse "Men GUD vad är det för fel på folk?". Han bah "Jaaa men det där är 80 procent av Sveriges befolkning, minst".

Ser vi kanske ett samband här? Med att pojkar inte antas kunna/vilja läsa om flickor och att flickor blir statister och så småningom kroppar och inget annat. Och vad gör det med flickorna att aldrig få ha kvinnliga förebilder, vad gör det med oss när vi från tidig ålder får lära oss att det är pojkarna som agerar och att det är dom vi skall se upp till? JAG, en intelligent och välutbildad vuxen kvinna blir ledsen av det men jag är ju ändå medveten om obalansen, jag kan reflektera över det utan att låta det bestämma min världbild, men små flickor? Unga tjejer?

Och dessa människor, VARFÖR skulle det vara så farligt att tänka lite? Jag vill ju göra världen bättre, hur idiotiskt det än låter, jag vill att det ska finnas en grundläggande drivkraft att utvecklas, att ifrågasätta, att förändra men de här som kommenterar, för de är varje ansats att ifrågasätta något ett personligt angrepp på dem och deras infantila och misogyna värld. Livet är inte ett nollsummespel, vill jag skrika så högt att de hör, man måste inte ställa saker mot varandra, det ena tar inte ut det andra, man FÅR LOV att diskutera könsobalansen  i barnböcker utan att någon måste dänga "barn svälter i Afrika skärp er"-argumentet i huvudet på vederbörande. Det är också enda gången de tänker på barnen i Sudan men visst they come in handy i det här läget, det måste ju erkännas. (Det är ungefär som alla köttätare som enda gången de bryr sig, eller rättare enda gången de säger sig bry sig om hur slaktdjuren har det är när det kommer till halalslakt och de med illa dold xenofobi engagerar sig "För det ska vi baske mig inte ha i Sverige för det är djurplågeri". Lol. som att det är bättre med en bultpistol i pannan. Jag har mina dubier, om man säger.) Jag tänker också uppgivet och lite ledset och kanske inte särskilt snällt att det är de här människorna som skaffar barn och uppfostrar dem till att hata kvinnor som inte rakar sig under armarna, medan Musse och jag, som skulle uppfostra Hieronymus och Mildred till tänkande människor, aldrig kommer att få chansen att göra det.

Ja. Dagens rant. Var tvungen att få det ur mig. Lo siento.

Inga kommentarer: