onsdag 23 juni 2010

Got milk?

Innan gjorde jag en fab milkshake på frusen banan, mjölk, kakao och socker. Lite yoghurt också. Lurar på att göra en till, jag måste ju dricka upp mjölken innan jag sticker till Småland imorn. Man får ju liksom offra sig dårå, tänker jag. Jag lurar också på om jag ska vänta och bjuda Musse när han kommer eller om jag ska goffa i mig allt själv. Ni vet ju vad jag tycker om att dela med mig av mat...

Förra helgen åkte jag till Älvdalen och på tåget läste jag Eating animals av Jonathan Safran-Foer. Jag har ju inte ätit kött på över tio år så den förändrade ju inte så mycket vad gäller det just. Fisken har jag, med sorg i hjärtat, på allvar givit upp sen tidigare, efter att i flera år ha velat och ätit ibland. Men jag kan inte sluta tänka på boken och på vad jag äter och varför och på vems bekostnad. Så vad jag lurar på nu är att jag borde ge upp mejeriprodukterna. Ägget måste också stryka på foten känner jag, men det är inte så svårt. Men mjölken. Mjölken. Jag ÄLSKAR mejeriprodukter. Ge mig ost och jag är lycklig. Jag dricker tonvis med mjölk. Älskar yoghurt. Och smör. Och så tänker jag att "Åh det är ju jättesvårt att vara vegan och jag avskyr ju soja- och havremjölk och tänk så dyrt det är och yadiyadi". Men samtidigt, att något är svårt innebär ju inte att det inte är värt att göras. Och kan man bara tänka att "Det är gott så då vill jag äta det" utan att tänka på konsekvenserna? Om jag tycker att det är fel att utnyttja djur för kött, vilket jag gör, då borde jag rimligtvis också tycka att det är fel att utnyttja dom för mjölk. Klart som fanken att mjölkkossorna inte har det så himla kul. De har det avgjort bättre än slaktdjuren, men ändå. Att de inte får en bult inkörd mellan ögonen och slipper risken att flås levande räcker liksom inte riktigt för att legitimera mitt mjölkdrickande. Men åh så svårt det är. Hur ska man göra för att göra rätt? För att faktiskt försöka göra något bra? Ibland avundas jag människor som aldrig ifrågasätter eller reflekterar över varför de gör på ett visst sätt. Det måste vara så enkelt. Avgjort inte bättre, för jag tror på att analysera vad man gör och varför, men gode tid så mycket enklare. Under tiden fortsätter jag med att fundera på mjölken. Och gör en milkshake till, tror jag.

2 kommentarer:

B sa...

Men nu blir det alldeles för hardcore för mig Mary min Mary. Jag tänker på laxen och räkan varje dag, och har nästan glömt bort varför jag inte äter den (men det maler inuti, en känsla av FEEEL).
Men ägg, vad skulle jag äta om jag inte åt ägg? Eftersom jag inte tål ost, och ÄLSKAR ostsmörgåsar (nu skriver jag smörgås och inte macka, för DIN skull) så har jag inget annat att lägga på mina smörgåsar än just ägg. Ge mig lite ägg och lite majjo, så är jag i mathimlen. Min kostcirkel består till 75% av Ägg, Majjo, Champinjoner, Tofu och Squash. 20% är alkohol, och resten är skräp. Jag skulle dö utan ägg, men jag har ju redan sagt det själv ändå, jag VET JU att jag måste sluta med ägget. Men vad lägger jag på min smörgås då? Avocado? Hommos?
mmmmmm......hommos. nu blir jag sugen på hommos!

Mary sa...

Och grejjen är att jag är inte alls hardcore, jag bara funderar.

Och jag VET att du älskar ägg och du vet ju hur jag ÄLSKAR ost så herregud att jag skulle sluta äta mejeriprodukter, det kommer att sitta långt inne. Kanske överdriver jag, kanske behöver man inte alls tänka på det här - jag vet helt ärligt inte.

Bara idag tänkte jag att "Just fan, jag som tänkte göra egen majonäs. Och suffléer" - hur ska jag nu göra? Ägg är ju en sån ultimat råvara. Men ägg från glada lanthöns, det måste väl ändå finnas? Eller? Gode tid.

Nu blev jag sugen på hoummus och avokado, åhh.