onsdag 23 juni 2010

På min svarta lista

Idag i Lund gick jag bakom en kvinna som bar på en papptallrik med korv och mos hon just hade köpt i en tjolla på Stortorget. Alltså lusten jag fick att springa förbi och slå den ur handen på henne, den var inte nådig. Korv är den äckligaste jag vet. Hatar korv intensivt. Alltid gjort. Det är allt kött-äckel upphöjt till tio. Jag har svårt bara att se folk äta korv. Kan inte ens äta vego-korv för att det är så äckligt. Att jag som barn åt kalvsylta finner jag fascinerande, för det har ju en konsistens som är ännu mer mysko än korv, grynigt och mosigt liksom. Brrr. Och det är liksom inte bara att korv är äckligt i konsistensen och fett och glansigt, jag tycker att korv är ointelligent. Det är dum mat, helt enkelt, mat som gör dig dum. Och det är ju lite knas för egentligen är tillagningssättet genialt och antagligen ett av de äldsta, att lägga kött i en tarm för att tillaga och förvara är ju dösmart. Men det är inte riktigt det jag tänker på när jag går förbi en Sibylla, om man säger. Då tänker jag bara på fett och slask och äckel. Och ledsna små grisar.

2 kommentarer:

B sa...

DÖD ÅT KORV!
Så äcklipäckli!

Mary sa...

JAAAAAA!