torsdag 9 september 2010

Men tänk på baaaarnen

Gud jag klarar inte folk som bah "Det är bättre att barn har en lycklig/glad/whatevs mamma än yadiyadi". Typ "en unge äter hellre makaroner med en glad men fattig mamma som har bränt ett par tusen på frissan och nu inte har råd med annan mat än snabbmakaroner och nudlar än äter oxfilé men en mamma som är sur eftersom hon är risig i håret" - alltså va äre för trams? Jag döööör. Vad det än är så är det bättre för barnet om mamma gör det HON vill. Det känns så vansinnigt omoget. Ja klart som fanken att alla ungar mår bra av en glad och harmonisk mamma men att konstant rättfärdiga allt man gör för sin egen skull med att det är för baaaarnets bästa, snälla nej alltså. Och jag har inga issues med att folk fixar frissan för ett par tusen, man får lägga sina pengar på vad man vill, jag dömer ingen och lägger inga värderingar i det, har du pengar så gör vad du vill med dom. Men att säga att man fixar frissan för barnet skull, det känns väl sådär okej tycker jag. Stå för att du vill vara fin i håret för din skull men kom inte och säg annat än att din unge med allra största sannolikhet skiter i hur mammsen ser ut i håret. Jag tyckte i och för sig att det var hemskt när modern klippte av sig allt sitt vackra långa röda hår och kom hem med en snaggad nacke, så jag har kanske fel när jag tänker efter...

5 kommentarer:

myror och mjölk sa...

håller med! tänkte även tyst för mig själv: "okej, du har barnvakt i form av mormor, farmor och moster när du går ut och super... men kan du inte vara hemma hos ungen i stället när du numera bara har henne varannan vecka? räcker det inte att supa på de två barnfria veckorna som kommer varje månad?". men det är ju bara jag! dock lite upprörd faktiskt.

Mary sa...

Det var mest kommentarerna som störde mig, att alla skulle börja försvara allt, oavsett vad, med att det är för barnens skull mamma gör något. Typ fixa frissan. Hon skrev ju inte alls det i bloggen,det var bara alla andra som gick igång på det argumentet. Om hon sen går ut och partajar har jag, hör och häpna, ingen åsikt om. Jag försöker vara fördomsfri och öppensinnad, har fått för mig att det vore bra. Det går väl sådär, men jag försöker i alla fall...

myror sa...

jag är tvärtom inte ett dugg fördomsfri! känner att när man väl blir förälder ingår det bland annat att sluta festa en massa. och därför vill jag inte ha barn nu. minns hur läskigt det var när mina föräldrar blev fulla och tycker att det är ej okej. blir väldigt illa till mods när barn är med på fester.

fast det har ju inte med den här saken att göra. jag tycker däremot att man kan vara med sina småbarn ganska mycket om man ändå har "ledigt" från dem halva månaden. but hey! finns en anledning till att jag inte skrev detta där. jag framstår ju som hemskt osympatisk och konservativ nu.

Mary sa...

Det värsta jag vet är att på somrarna se familjer ute på stan på festivaler och annat där päronen är alldeles fulla och jobbiga och barnen rantar efter, åh jag får ont i magen. Man FÅR fan inte vara full när man är med sina barn, det är hemskt.

Och visst håller jag med, har man ungarna två veckor i månaden så vafan, klart man ska vara med dom då. Men jag vet inte, ungarna mår kanske bättre av att ha en glad mamma som partajar än en sur mamma som är hemma, eller hur det nu var igen...

Dramadrottningen sa...

Man blir ju sur av att vara bakfull. Och så ska jag genusifiera det här lite i bästa sydsvenskan-andan: en pappa som anser sig vara bättre förälder för att han blir glad när han får köpa femtioelva mojänger som ipads och skit, är lite kasst. Köp nåt till barnen, så blir de glada, de är sjukt materialistiska.