tisdag 24 april 2012

Nr: 515

Ållright B utmanade mig med några frågor så here goes nothing:

1. Vill du ha barn?
Ja

2. Vilken politisk fråga brinner du för allra mest?
Åhh så svårt, ni vet ju att jag inte är en sådan som brinner för saker utan en sådan som analyserar saker på behörigt avstånd. Och här vill jag ju säga något bra så klart. Svaret måste väl ändå föga förvånande bli djurrättsfrågor och mat. Mat är politik. Livsmedelsproduktion och hur och vad vi äter är otroligt intressant och viktigt på många plan. Viktigt för miljön, viktigt för människor som arbetar med tillverkningen, viktigt för de djur som dels drabbas av tex gifter och skövling men också för de djur som är en del av produktionen, som slaktdjur, mjölkkor, hönor, får, men det är också viktigt för de som konsumerar maten. Sen kickar samhällsvetaren i mig in och jag bara måste tillägga att hur man tänker på mat och vad man äter återspeglar hur man tänker på världen och om man vill vara en del av den och försöka göra saker bättre, eller om man ser den som en resurs att bara använda som man vill, utan konsekvenser. Ni kan ju gissa min inställning.

3. Kan du laga mat?
Här känner jag att jag nog måste svara ja. Jag är inte helt tappad i köket även om jag är långt ifrån att vara någon mästerkock. Men litta känsla har jag väl ändå. Jag skulle däremot vilja bli väldigt mycket bättre, eller kanske framför allt roligare i köket. Köpa nya roliga ingredienser och laga nya roliga recept. (När jag dagdrömmer om familjen jag inte har så tar jag med ungarna på torget och handlar spännande saker och sen lagar vi mat tillsammans, det är sånt jag tänker är bra att göra så att man lär dom att vara i köket.) Men eftersom jag inte har några pengar så lever jag på välling ocgh tomatsoppa de allra flesta dagarna i veckan och lagar med andra ord väldigt sällan någon rolig mat. Men i söndags till damlunchen så slog jag på stort och gjorde bönburgare som blev riktigt goda. Triumfen alltså, efter alla usla försök till burgare och biffar. Jag tänker att de kan vara goda som hamburgare, kanske med lite chipotle och den goda rökiga tabascon. Åh burgarsäsongen närmar sig, jag känner det i vårluften.

4. Är tvåsamheten viktig?
Inte som koncept eller samhälleligt ideal, nej det är den inte. Jag tror att det finns en stor poäng i att försöka öppna upp den väldigt snäva ramen på vad som är bra och normalt. Jag blir glad ibland när jag umgås med människor som kan säga att "Ja vi är jättekära men ingen av oss vill ha ett förhållande eller vara monogama", för det är så fint med människor som gör som de vill och inte känner par-pressen. Ahhh larma Göran Hägglund någon nu kommer kulturvänstern och vill rasera kärnfamiljen igen gah!

5. Har du någon förebild? (och varför just hen)
Alltså jag vill ju inte vara så snortråkig att jag säger "min mor" men tyvärr måste det bli svaret. Min mor är så mycket bra och jag önskar att jag var mer lik henne. Framför allt älskar jag hennes inställning till livet. Det finns inget praktiskt hos min mor, inget "Ja men borde du inte....", men istället finns det väldigt mycket känsla. Känns något bra, gör det. Känns det inte bra, gör det inte. Och det är så fint! Vem fan vill vara praktisk och duktig när man kan dricka bubbel på en måndag, bara för att man vill? Sån är min mor. Jag försöker nu febrilt komma på någon mer, typ Astrid Lindgren eller Moder Theresa eller så...

6. Vilken kändis vill du ligga med?
Den här alltså, den här låg jag och tänkte intensivt på igår i tandläkarstolen när hon karvade som bäst i mitt tandkött. Varför kommer jag inte på någon? Hjälp mig! Jag återkommer.

7. Har du något drömresmål? (och varför)
Alltså näe? Just nu har jag ju som sagt snöat in på Brügge, men det kan väl knappast kallas drömresemål. Men kanske en drömresa går bra? I sådana fall är drömmen att hyra ett hus på den italienska kusten och bara vara där i en evighet, gå lååånga promenader och spana på gamla hus, spela tennis på en övergiven tennisbana i närheten, handla mat på torget, stora fina tomater och färsk oregano och bröd, sitta ute på den stenlagda altanen långt in på natten och känna doften av timjan och sommar och titta ut över Medelhavet och dricka campari och klappa en katt och prata om livet och så. Det är min drömresa.

8. Om du fick spola tillbaka ditt liv och välja om, vilka val som du gjort skulle du då ändra på?
Alltså gud det finns så sjuuuukt många saker jag skulle vilja ändra på. Kanske framför allt skulle jag vilja ändra på det faktum att jag länge har varit misslyckad och värdelös. Och jag tror att man kan lokalisera det tillfället, när det hände. Någonstans på högstadiet/gymnasiet, där skulle jag vilja ändra mig själv så att jag pluggade mer, ansträngde mig mer och framför allt var lite smart. Jag tror att det hade hjälpt upp mycket.

9. Hur långt var/är ditt längsta förhållande?
Är snart inne på fyra år med maken.

10. Gillar du din chef? (varför/varför inte)
Jag har ingen chef. Eller förresten det är ju jag så svaret blir nej, det gör jag inte.

11. Kan du komma på en dag i ditt liv då du tänkte "det här var den bästa dagen i mitt liv"?
Näe det kan jag inte. Jag vet att jag har tänkt många gånger att "Det här var en väldigt bra dag", men den bästa? Det vette honken. Oftast tycker jag att de där väldigt bra dagarna är sådana där som inte är så planerade och som liksom bara blir, och då är det sällan de stora dagarna som kvalar in där. Förväntningar och planering är väldigt kul men det kan förta lite också. Men en väldigt fin dag var förra försommaren tror jag, när modern, storasyrran och jag sågs på stan, gick och drack kaffe, spankulerade lite i solen, pratade och gick på teater och i foajén när vi väntade bah "Visst ska vi ha litta bobbel?" och så drack vi bubbel innan teatern som var kalasbra och ja, det var en fin väldigt opretentiös dag. Sådana gillar jag. Och jag hoppas på många fler.

(Är jag en dålig fru nu som inte skriver att "Åh min bröllopsdag var den BÄSTA någonsin"? Det var en fin dag och jag är väldigt nöjd men jag tänkte ju inte "Det här är den bästa dagen i mitt liv", om jag ska vara ärlig.)

Jaha och nu tror jag att det är meningen att man ska komma på elva egna frågor som andra sen ska tvingas svara på. Nu läser jag inga blöggar längre, förutom Bs, men om jag lyckas komma på några frågor tänker jag att ni tre som läser den här bloggen kan få svara i kommentarsfältet. Deal?

Inga kommentarer: