onsdag 9 maj 2012

Nr: 538

Igår var en väldigt jobbig vegandag. Jag vet, jag vet, jag har valt det själv och jag ska inte gnälla, men lite måste jag få prata om att det är jobbigt. Vegansk mat känns ju inte som några större problem, mycket av det jag äter är veganskt har jag insett, eller kan lätt göras veganskt. Easy pieces. Men allt annat, allt det roliga, allt det göttiga, det är så jävla svårt. Det gör mig lite ledsen att mitt te inte längre är gott och därmed inte längre gör mig glad. Ni känner inte mig men jag dricker flera liter te varje dag, jag älskar mitt röda te med mjölk i. Och det gör mig ledsen att min välling numera är något jag pinar i mig, tack vare havremjölken. Och igår, det enda jag ville ha var glass och gottis. Mjölkchoklad! Åh! jag köper det ju nästan aldrig ändå på grund av inga pengar, men ibland, ibland kan man ju få lov att göra det. Och så tänkte jag att "Jamen jag kan köpa lite bananer och frysa in så kan jag göra egen milkshake det funkar ju säkert med havremjölk" och så gick jag över Möllan och förbi en liten grönsaksaffär som hade bananer för en femma kilot och "Åh så bra!" men sen KUNDE jag inte handla för det enda jag tänkte på var hur dom var producerade och transporterade och på gifter och utsläpp och det var såklart inga ekologiska kravbananer och efter det fick jag lite kramp och gick hem och lade mig på sängen med huvudvärk. När Musse kom hem gottisgnällde jag och han bah "Men jag ska handla något till dig, lite fin ekologisk frukt" varpå min respons var "Jag vill INTE ha frukt, kommer du hem med frukt slänger jag den på dig". Men alltså förstår ni, jag är rädd för att jag kommer at bli alldeles knollrig i huvudet av det här. Det känns inte friskt. Tom Regan skriver i någon bok att "se det inte som att du ger upp en massa saker, se det som att en värld av ny spännande mat öppnar sig istället" och jo det gör det ju förvisso, och mycket av veganmaten ser ju sjukt god ut och jag blir alltid döinspirerad av alla veganbloggar- och sajter jag kollar på, men som sagt, allt det göttiga. Men mjölken alltså. Det känns just nu värre än osten.

I alla fall. Musse köpte chips och sen tittade vi på en deckare och då kändes det lite bättre. Lite.

Inga kommentarer: