onsdag 11 augusti 2010

Musse och Mary odlar

Vi ska i alla fall skaffa odlingslott, i brist på annat. Man får välja tre områden och ställa sig på kö och sen får man besked om att "Nu kan ni kika på en lott" och så får man säga ja eller nej tack. Vi ska köa båda två, på vars tre olika områden, för att maximera chanserna. Jag har ingen aning om hur poppis det är, men jag hoppas att vi får en till nästa vår i alla fall. De är på cirka hundra kvadrat, så jag ser för mig hur vi ska odla massvis med grejjer. Jag vill ha potatis och lök och rödbetor och palsternacka och grönkål och rotselleri och libbsticka och timjan och dill och jag är lite sugen på jordärtskockor eller något annat spexigt. Och såklart blommor också, luktärtor och dahlior och indiankrasse och ringblommor och åhh jag längtar. Tänk vicken löx att ta bussen till sin odlingslott, med fröer och vattenkanna och gummistövlar och sen sitta där och äta lunch och titta på hur allt växer. Jag har redan utlovat skördefest så jag håller tummarna för att vi inte visar oss vara helt inkompetenta i trädgårdslandet. Men Musses dyra fader och min ömma moder är båda bevandrade i odlandets konst så jag tror nog att det ska lösa sig. Och som vanligt tänker jag att "Amen så jäkla svårt kan det ju inte vara". Berömda sista ord, indeed.

3 kommentarer:

Maja sa...

Sweet! Här i stan får man vänta i 25 år på att få 40 kvadrat lott :( så jag annekterade en plätt på gården istället :)
Hoppas ni får lotten snart!

Mary sa...

Ja alltså vem vem vi kanske måste vänta i 25 år vi också. Jag hoppas inte. Jag tänker mig en blogg om våra vedermödor, så ni får se hur vi trampar på krattor, får näsblod och gör oss allmänt til åtlöje bland ogräset. Håhåjaja.

Vad har du på din gårdsplätt dårå?

maja sa...

Mest ogräs och bruna blad. Allt dog i somras under värmeböljan när jag inte var i stan. Jag är annars överambitiös och har massa rosor och liljor och vallmo och persilja och tomat. Allt i en lätt schizo blandning.