onsdag 27 oktober 2010

Pavlova swiss delux, om jag får be

Härligt att börja dagen med att behöva ta emot hantverkare i morgonrock. Jag drack kanske, möjlitgvis lite för mycket bubbel igår på födelsedagsfirandet och orkade inte upp förrän halv åtta. Och så hantverkare på det. Gotta löve it. Men i alla fall, det måste vara världens raraste hantverkare i alla fall. Innan så stack han in huvudet och bah "Jag går på frukost nu" och när han kom tillbaka så "Det är bara jag...". Han är så söt.

Men alltså hajja vilken drömdessert vi åt igår när vi firade modern, jag gick all in på allt det göttigaste. Pavlovabotten med kolasås (gjord på kondenserad mjölk som fick koka i sin burk i över två timmar, OMG så gott det blev), glass, grädde, hackad choklad och cocktailbär. Musse sa att det var den godaste efterrätt han någonsin ätit. Vi typ slogs om det sista. Fast det är nog egentligen mer regel än undantag när det kommer till min familj och desserter, så det säger inte så mycket. Men ändå. Om jag får säga det själv så var den fabulös.

Bästa stunden var när pojkarna hade åkt hem och flickorna var kvar och youtubade Peter Jöback och Lillan kramade den sista skumpaflaskan och sjöng med och bah "Peter, han ska föda mina barn...".

4 kommentarer:

Kanelbullen sa...

Din dyra moder berättade så levande om det goda så jag dreglade ner telefonen. Puss!

MOJ sa...

Vilken dag jag fick! Fantastico!Tack från hela mitt hjärta. Och vilken Pavlova ÄlsklingsLou gjorde, hon är EXPERTERNAS EXPERT! Som vi åt och njöt, TACKAR ! Så nu är det dax för dig att börja fundera på hur vår JulPavlova ska se ut?! Åh, om jag ändå hade haft en Pavlova i kylen...
LOVELOVELOVE

Maja sa...

Pavlova är min favorit med, fast jag äter det bara på restaurang. HUr kokade ni mjölken i sin burk?

Mary sa...

Ohh pavlova på restaurang, så lyxigt. Det har jag aldrig sett.

Kolasåsen var ett experiment, jag har läst så många recept där alla säger att kolasås på kondernserad mjölk är the shit, så jag var tvungen att testa. Burken kokas hel (jag hittade den på bakhyllan på Hemköp, kostade 18 spänn), jag tog bara av etiketten och fyllde på med rejält med vatten i en kastrull och lät den koka i två och en halv timme. Jag höll koll så att det inte kokade bort vatten, och fyllde på lite efter ett tag. Man vill ju undvika kolasåsexplosion i köket, känner jag. Sen lät jag den svalna en stund och när jag öppnade så var det kolasås. MEGASEGAgod kolasås, kan jag berätta. Typ beroendeframkallande. Med andra ord: rekommedneras.