tisdag 8 mars 2011

Nr: 252

Jag är välrden sämsta på att fixa grejjer hemma. Det finns hantverkare av en anledning, är min inställning. Jag betalar mycket hellre för att någon som kan sina saker gör det bra, än att jag ska behöva lida och göra det dåligt. Vilket jag ofelbart gör. Detta har som given konsekvens att jag ytterst, ytterst sällan fixar hemma. Jag har med andra ord haft gardinstångsfästen på sniskan i en halv evighet och hål som måste spacklas och grejjer, men efter ett tag så ser jag bara inte det, och är lika glad som vanligt. Men nu kände jag att det var läge att ta tag i sådant, så att resten av lägenheten inte skäms inför det fina badrummet. Så förra veckan inhandlade jag spackel och spackelredskap och gav mig i kast med väggarna alldeles själv. Det är ju inte svårt att spackla, det kan jag faktiskt göra. Sen rotade jag runt i klädkammaren och hittade en typ åtta år gammal burk grundfärg som jag bände upp. Jag fick offra en ätpinne för att röra runt och det är typiskt mig att bara göra sådant utan att förbereda något alls. Jag står i köket i mina vanliga kläder, utan att lägga ut några tidningar eller sådär. Min enda eftergift var att jag tog på mig mina fina, svartvita morgonrock utanpå mina kläder, antar jag med tanken att vita fläckar inte skulle märkas där. Tro inte att jag målade hela väggen, närå, bara spacklet och lite varstans där det såg ut att behövas och sen duttade jag lite på en dörrkarm och ja det blev ganska flammigt, om man säger. Oh well. Det blir liksom inte sådär jättebra när Mary gör sådant. Det finns som sagt en anledning till att jag undviker dylika saker. Musse skulle hjälpa mig att skruva fast konsoler i några hyllplan och jag bah "Men åhh så svårt och hur ska man göra och åh jag hatar sådant här" och han bah "Mary, nu vill jag inte höra den gnälliga rösten!". (Det är en av mina många dåliga egenskaper, att jag lätt blir ganska gnällig. Åh man vill ju inte vara en gnällmåns. Men är't ändå.) Eftersom skruvarna tog slut blev det bara ett hyllplan uppsatt, så idag, med nya skruvar inhandlade, tänkte jag fixa de två återstående hyllorna. Men gode tid vad det är svårt. Jag har fått upp en hylla, med en del besvär och trixande, men den sista går fan inte. Något blir fel varje gång och konsolerna hamnar på fel avstånd och sen så går den ändå inte i där den ska och arrggghhhh näe nu ger jag upp. Hatarhatarhatar att greja med sådan här, jag fixar det bara inte. Nån annan får göra det, men jag tänker baske mig inte gör det, det är då ett som är säkert.

Inga kommentarer: