onsdag 6 april 2011

Nr: 279

Guuud alltså pinsamheten på folk, den har ju inga gränser. När jag var inne på DN nyss så hade nästan tusen personer känt ett tvingande behov av att dela med sig av sina åsikter angående de kommande nya sedlarna och vem som pryder dem. Två saker man kan utläsa ur kommentarerna: 1) Alltför få saknar minsta ansats till analys och nyansering av sina åsikter. 2) Astrid Lindgren måste ha varit Moder Theresa själv. Alltså jag dööööör på Astrid Lindgren-grejjen, att alla ska älska henne så fullkomligt reservationslöst. Vafan, hon skrev barnböcker, väldigt bra böcker i och för sig, och hon var en trevlig tant som engagerade sig i samhället och för djurens rättigheter och gjorde bra saker men gode tid hon var väl ändå inget helgon? Jag vågar sätta en peng på att hon säkerligen var fullt mänsklig med massa fel och brister. Kan inte det vara helt okej? Måste hon daltas och gullas med och formligen kramas sönder för det? Själv tycker jag att det känns lite tramsigt att bara ha personer från 1900-talet på sedlarna, vafan en kung eller gammal vetenskapsman har väl ingen dött av? Men ge det två år så orkar ingen gnälla om det mer när sedlarna väl finns i handeln. Inte jag heller.

1 kommentar:

B sa...

astrid lindgren. jag vet. asså, orkar inte. astrid var en mupp.

två: sedlar. vem bryr sig? så 1900-tal.

tre: jag betalar med kort?