torsdag 7 juli 2011

Nr: 318

Nu när jag rotar i lådor hittar jag roliga (nåja) saker, som tex min gamla hemkunskapsbok anno 1989, från när jag gick på mellanstadiet. Den är helt galen, där står hur man gör när man diskar och att det finns olika betalsätt, att man kan betala med check eller bankkort eller varför inte med giro, något de lobbar särskilt för genom en bild på en käck yngling som postar en räkning och säger "Va' enkelt med giro!". Amehherregud görs det sådana böcker nu? Finns ens ämnet? Gode tid. Och när man är tolv är ju det här kunskap man har noll och ingen nytta av det, det lär man sig ju sen. Fint är även avdelningen om vegetarisk mat, och jag kan ju helt ärligt säga att det är inte mycket som stämemr överens med mitt liv som vegetarian. För inte bara det att vi av någon anledning uppenbarligen tillagar vår mat så enkelt som möjligt (de som har skrivt den här delen måste ha varit suckers för råkost), vi använder även filmjölk istället för mjölk och mitt på dagen äter vi gröt med fruktmos. WTF? Men bäst är den här lilla sammanfattningen av vad det innebär att vara vegetarian:

Hela levnadssättet för en vegetarian är inriktat på att bevara hälsan genom tillräckligt med sömn och vil, motion och utevistelse och regelbundna måttliga måltider utan socker, kaffe, alkohol eller tobak.

Det här, kan jag säga, det här glömde någon att berätta för mig när jag blev vegetarian. Tack och lov.

Inga kommentarer: