torsdag 22 december 2011

Nr: 408

Nu har Mussebubben lämnat mig för de småländska skogarna. Vi är inte roade, tycker inte alls om att inte fira jul ihop med honom. Jag kommer att få det kalas, det vet jag, men jag skulle vilja ha honom med. I alla fall, han lämnade mig med att oroligt försäkra sig om att jag inte ska bränna ned lägenheten, "Jag petade ned mossan och satte fram en glasslåda med vatten om det skulle börja brinna....". Han är så nojjig, men jag gillar att han tar hand om mig. Så nu håller jag vakt på det sista adventsljuset. Och lagar rödkål. Har helt tappat smaken för rödkål, blir lite illa berörd när jag lyfter på locket. Jobbigt läge. Hoppas att andra gillar den i alla fall.

Innan var vi på stan för att jag skulle handla två julklappar, det är allt jag handlar i år, och jag fick ångest på en gång. Sen gick vi in i en körrka och tände ljus och andades lite, då kändes det bättre.

Men ni måste ju veta hur fint vi har julpyntat - i förrgår, på väg hem från ett handledningsmöte - gick jag genom stan och köpte en rejäl bunt granris på torget. Sen fyllde vi mormors gamla kinesiska urna samt en annan vas och sen bah på med allt pynt vi har. Så himla fint blev det. Och luktar jättegott, fast nästan lite för mycket. Men så fint. jag har en kompis på Facebook, han lägger upp bilder på sitt och fruns perfekta hem där allt går i vitt och julgranen bara har dekorationer i vitt och silver och jag döööör lite varje gång för att det är så själadödande tråkigt. Vårt pynt är ju motsatsen till deras, massa tjockt rött glitter, massa sidenband, granris med allsköns kulor (Musse har dom bästa, bland annat en motorcykel och en lastbil med en gran på, så fina) och i köksfönstret har vi tjockt silverglitter som vi idag pyntade med massa flugsvampar. Alltså ni anar inte. Det är liksom fult och fint samtidigt, bästa kombon. Jag var som ett barn härom dagen, bara satt och tittade på våra fina granris och bah "Jag vill sova här inne".

Åkej later gaters nu ska jag fixa rödkålen sen ska jag ta dattan och lägga mig i soffan och kolla på Starke man och Downton Abbey och äta frusen ananas. All by myself.

Inga kommentarer: